Psiho(?)-pedagogie în școala gimnazială

Ce credeti, ar trebui sa fie vreo legatura intre psihologie si invatamint ?
Mie mi s-a explicat clar: profesorii nu sint psihologi, ci pedagogi. Nu le putem cere sa faca psihologie cu copiii.

E de inteles. Au vreo 30 intr-o clasa. Ei trebuie sa faca predare en-gros, iar rezultatele se masoara statistic. Am inteles ca pedagog inseamna sa predai standardizat pe baza unor planuri-cadru, elaborate de specialistii in invatamint.

Pina la urma era de asteptat ca din perspectiva institutiei statului, pedagogii sint niste functionari, iar copiii sint niste cifre.

* * *

Atunci o sa va dau si eu niste cifre.

In planul cadru la nivelul gimnaziului se prevede saptaminal cite o ora de: istorie, geografie, biologie, educatie muzicala, educatie tehnologica, cultura civica. In functie de nivel mai gasesti cite o ora sau doua de: fizica, chimie, limba moderna 1 si/sau limba moderna 2, chiar latina. Copilului ii umplem ziua la scoala sa mai afle cite ceva, poate ii ramine in cap vreun an istoric, vreo planta, inaltimea unui virf sau vreo lucrare muzicala. Si peste o saptamina (adica 7 zile) inca odata toate astea, dar cu alti ani, alte plante, etc …

Ei bine, un psiholog german, Hermann Ebbinghaus a trasat si verificat experimental o curba a uitarii. Ca sa simplific povestea, va arat doar o imagine:

fg-curve-01

Graficul de mai sus poate arata chiar si mai rau (uitarea peste 90% intr-o saptamina – cind se atinge platoul) daca cele prezentate nu au legatura cu viata si preocuparile copilului. Si aici vorbim de un copil atent (= cuminte) !! Ginditi-va asadar ca, cel putin in ceea ce priveste materiile saptaminale enumarate mai sus, copilul vostru a stat cam degeaba la scoala, si nu e vina lui. Ebbinghaus a demonstrat asta prin experimente in anul … 1885. In secolul 19.
O abordare psiho-pedagogica mai moderna ar fi cea in care, intr-o perioada data, se preda o tematica (eventual interdisciplinar) in mai multe zile pe saptamina, ca in figura de mai jos:

fg-curve-02

De exemplu, cele 4 ore saptaminale de matematica ar parea ca se pot adapta usor in aceasta abordare. Doar folosim matematica si in alte discipline. Ei bine, pedagogii nostri nu s-au lasat pina n-au intervenit si aici. Mai intii ca ce se preda la matematica nu e corelat cu fizica, ori chimia. Apoi, in gimnaziu, aceste 4 ore saptaminale au reusit sa le imparta in discipline predate separat: algebra si geometrie (cel putin). Deci sa nu depasim doua ore pe sapt, ca nu cumva sa tina mine copilul ceva.

* * *

Poate n-ar strica sa stie si pedagogii nostri putina psihologie experimentala.
Dar pe linga asta sa le cerem sa se mai si coreleze intre ei; sa stie ce se face si la alte materii ?!!? Poate e prea mult sa le cerem ceva ce le cerem zilnic copiilor nostri.

 


Articole pe aceeași temă: