Karate pentru copii (4) – oss

Cind parintii isi lasa micile ordasle la antrenamentul de karate aud salutul “Oss” adresat celorlalti. La fel la finalul antrenamentului, la plecare. E un salut respectuos si o “asigurare” morala.

* * *


Intr-o societate (tot mai) confruntata cu probleme, parintii si educatorii au (au?) in fata lor o veche si mare intrebare: cum sa indrume un copil pentru a deveni moral ? Dar problema “ce este moral” este atit de complicata incit nici nu e cazul sa o abordam aici. Exista tone de literatura filozofica, educationala, religioasa, psihologica s.a. Dar controverse exista in continuare asupra a cum sau ce ar trebui sa fie o persoana morala.

—————–

Ce e interesant e ca exista un subcapitol care tine de fazele dezvoltarii individuale, in care s-au facut teste si exista un set de teorii legate de dezvoltarea morala a copilului. Stim deci ca sint citeva faze pe care copilul trebuie sa le parcurga. Fara a insita asupra cecetarilor si controverselor (Piaget, Kohlberg, Gilligan), e interesant de observat ca fazele au legatura si cu felul in care individul se raporteaza la autoritate. Si aici vom afla de ce e bine sa inceapa de mici karate-le si cum ii ajuta autoritatea exigenta si protectoare a unui sensei.

I.
Intr-o prima etapa (numita preconventionala sau orientata spre sine), pina pe la 9-10 ani, autoritatea (absoluta) sint parintii si profesorii, iar copiii nu pot sa “vada” dincolo de ea (mai ales daca mesajele sint convergente).
II.
Pe la 9 ani (plus-minus) apare un prag, cind valorile morale devin legate de relatiile personale si de mediul social. Copiii continua sa accepte regulile figurilor autoritare, dar se schimba motivatia lor interioara si felul in care percep lucrurile (etapa conventionala). Multi parinti constata ca se schimba ceva in mintea copilului (aproape de necontrolat) la vîrsta asta.
Nu dorim sa intram in dezbaterea temei (desi recomand profesorilor sa o aprofundeze), dar cercetarile arata ca majoritatea oamenilor ramin la faza aceasta a evolutiei morale.
(Poate de aici controversele legate de definirea moralitatii [sic])
III.
Pentru cea de a treia etapa, nici nu vom mentiona disputatele teorii (nu fac scopul acestui articol), dar Kohlberg, spre exemplu, legat de clasificarea etapelor morale, afirma ca in faza morala superioara a gasit asa de putine persoane, ca nu a putut sa o studieze in detaliu.

In orice caz, dupa cum am aratat in articolele anterioare, karate-le abordeaza declarat si abrupt aceasta problema a dezvoltarii spirituale si morale a omului.

* * *

Vedem deci ca se pot vizualiza doua grupe de copii. Dupa (cca) noua ani profesorul are un material psihologic mult mai complex (si poate lucra la un nivel mult mai ridicat cu elevii). Dar acum totul depinde si de mediul la care se raporteaza copiii. Depinde “de unde” vin la antrenament. In societatea din Romania, este perioada cind cei mai multi copii se lasa de antrenamentul de karate.

Spre exemplu la clubul Shindokay Timisoara (karate-timisoara.ro), shihan creaza grupe diferite pentru cele doua categorii si incearca sa le insufle copiilor mai mari un spirit de apartenenta, de colectivitate si colegialitate, unde sa-si impartaseasca diverse experiente.

——————–

OSS ! Este un cuvint care nu se traduce. Sau, daca preferati, se poate traduce in mai multe feluri, in functie de imprejurare, dar intotdeauna are un acelasi substrat (filozofic desigur). In plus, nici asupra originii cuvintului nu exista consens, iar in Japonia, nuantele sale pot diferi chiar in functie de contextul social. (De aceea ar fi recomandat sa-l folositi doar in dojo.)

In general, in karate este inteles ca un salut respectuos. Intre altele, asta zici cind vii si cind pleci de la antrenament.

Literar s-ar putea traduce ca perseverenta si tenacitate (devotament studiului). Mai elaborat zis, e folosit ca semn de respect si recunoastere, dublat de o atitudine pozitiva si consecventa de catre toti cei care promoveaza scopurile spirituale ale karate-ului.

oss

Pentru a intelege mai bine, iata citeva exemple de folosire a cuvintului in sala de antrenament (eventual dublat de o plecaciune sau de un gest specific cu miinile):
– forma de salut: cum ar fi la inceputul sau la finalul antrenamentului
– in multe locuri se foloseste la intrarea sau iesirea din sala
– cind elevul primeste o instructiune: folosit cu sensul de “am inteles”
– ca forma de respect/compliment fata de priceperea/atitudinea unui oponent sau partener
– ca forma de respect in turnee: inainte si dupa o lupta
– daca cistigi spui Oss, ca forma de recunoastere fata de oponent
– daca pierzi spui Oss, ca forma de recunoastere fata de oponent

Semnificatia in profunzime este aceea de perseverenta, de respect/consideratie/recunoastere fata de interlocutor si de a-l asigura ca, indiferent de obstacole, vei continua in a evolua si a actiona moral fata de semeni.

Asadar e firesc ca atunci cind elevul il saluta cu “Oss” pe sensei, acesta ii raspunde: “Oss”.

* * *

Filozofia asta e poate prea complicata pentru copii. Dar nu e nevoie sa le fie explicata (explicatia aici e pentru parinti). Copiii experimenteaza aceste lucruri la fiecare antrenament, care este o metaforă a vieții. Si frumusetea acestui cuvint e ca el se reveleaza treptat practicantului, desi este plin de continut in fiecare din etapele sale de evolutie. Ei incep sa simta cind si de ce sa-l foloseasca, devenind un suport … moral.

——————–

Articole karate:
Karate pentru copii (1) – introducere
Karate pentru copii (2) – scopul
Karate pentru copii (3) – centurile
Karate pentru copii (4) – oss
Karate pentru copii (5) – sensei
Karate pentru copii (6) – concluzii

* * *

Mai multe despre filozofia karate (pentru părinți):
Gichin Funakoshi și Karate Do
Gichin Funakoshi – Fragmente

Antrenamente pentru copii:
karate-timisoara.ro