E deja un fapt bine stiut ca in karate se foloseste o ierarhie bazata pe centuri (colorate). Aspectul e relevant in contextul practicarii disciplinei de catre copii. Citeva aspecte istorice vor fi edificatoare.
————
Deși sînt evidențe milenare ale practicării artelelor marțiale, originile karate-ului sînt difuze, se amestecă cu legendele, iar informațiile sînt vagi.
Legenda zice ca originile sint in sec V, cind Bodhidharma a ajuns in China si ar fi initiat stilul Shaolin. El a introdus un set de exercitii care sa intareasca mental si fizic, punind bazele artelor martiale chinezesti.
Dar cu certitudine istorica stim de fapt foarte putin si cert este ca o forma incipienta apare in Okinawa (istoric regatul Ryukyu). Ryukyu a fost vasala Chinei si cultura locala puternic influentata de cea chineza. Incepind cu sec XVII intra sub ocupatie japoneza. Au fost lungi perioade in care detinerea armelor era interzisa. Asta a impulsionat probabil dezvoltarea luptei cu mina (Te), care a fost practicata in secret (ceea ce a devenit Okinawa-Te, precursoarea karate-ului). Mai tirziu s-a raspindit in toata Japonia, dupa ce prima demonstratie publica facuta de catre Gichin Funakoshi a avut loc (abia) in anul 1917.
* * *
Funakoshi e considerat intemeietorul karate-ului modern. A facut o disciplina mai defensiva si mai orientata spre construirea caracterului. A omis tehnicile periculoase si mai ales cele ofensive secrete (pe care Japonezii nu aveau voie sa le afle).
Ce e important in aceasta succinta prezentare e faptul ca practica organizata a Karate-ului (cum o stim noi) este destul de recenta.
Funakoshi nu detinea la acel moment vreun grad. A inceput sa predea karate in Japonia, inclusiv copiilor din scoli. Asta presupune un stil defensiv, ne-periculos, bine organizat (gradat si ierarhizat). In aceea perioada un alt maestru japonez (si prieten), Jigoro Kano (fondatorul judo-ului) s-a lovit si el de aceleasi aspecte, si introdusese deja judo cu sistemul kyu/dan de acordare a gradelor (inspirat din Go). Acesta a fost preluat si in karate (1924). In acest moment initial erau doar centuri albe si negre.
* * *
Cu introducerea centurilor colorate este creditat un alt maestru de judo, Mikonosuke Kawaishi. Spre sfirsitul anilor 30, in Paris, a observat ca elevii sai (europeni) isi cam pierdeau motivatia la un moment dat. Poate ca educatia si cultura europeana sint oarecum diferite. Pentru a-si impulsiona studentii pe parcurs, a introdus centurile colorate (care sa corespunda gradului kyu obtinut).
Poate parea o abordare cumva ludica, aceea de a motiva prin afisarea unor culori. Dar face parte din psihologie. Abordat cu atentie, momentul acordarii unei noi centuri poate fi foarte fructuos mai ales pentru un copil, si plin de semnificatie. Astfel sensei-ul are mai multe prilejuri si mecanisme de a-l confrunta pe elev cu valorile spirituale pe care le presupune karate-le.
* * *
Dupa cum se vede, desi fundamentat pe traditii vechi, predarea Karate-ului azi, este un produs aparut in timpuri moderne, prin efortul unor maestri de a-l adapta la societatea contemporana si a-i utiliza valoarea educativa. A fost special creat pentru a fi folosit inclusiv elevilor de virsta scolara si prescolara.
————–
Articole karate:
Karate pentru copii (1) – introducere
Karate pentru copii (2) – scopul
Karate pentru copii (3) – centurile
Karate pentru copii (4) – oss
Karate pentru copii (5) – sensei
Karate pentru copii (6) – concluzii
* * *
Mai multe despre filozofia karate (pentru părinți):
Gichin Funakoshi și Karate Do
Gichin Funakoshi – Fragmente
Antrenamente pentru copii:
karate-timisoara.ro